22 August 2009

SERUPA TAPI TAK SAMA

Sesuatu yang tak disangka
Seringkali mendatangi kita
Itukah suratan dalam kehidupan
Atau hanya satu kebetulan

dlm entry lepas nur ada bercerita skit tentang perkara yg jadi kat diri nur terjadi juga pada kawan nur. bercerita ke bertanya? emm nur bertanya pd kawan2 kan? ok, masih igt entry nur, cebisan dari bingkisan itu? jika tak igt, anda boleh rujuk di situ...

secara peribadi, perkara ni jadi pada diri nur dan seorang kawan nur ni. pada hari khamis mlm jumaat tanggal 7 ogos, nur down sgt. alam seakan memahami keadaan masa tu. huhu..ayat tak boleh blah.. hikhik! banyakckpapa tak nya, di tempat nur berada hujan turun lebat sgt. hinggalah hari jumaat pagi. terasa melankoli. terasa syahdu. terasa jiwang ihikhik

airmata yg jatuh ni tak kira la byknya. hingga tak putus2 keluarga dan kawan2 bloggers bagi semangat. begitu juga dgn kawan nur ni. dia bagi semangat utk nur teruskan usaha dan tak putus asa. nur masih igt ayat dia "cuba lagi. mungkin bkn rezeki. Allah tak suka org yg putus asa."

Walau kita dihadapkan
Dengan berbagai pilihan
Mengapa sering terjadi
Pilihan tak menepati

mungkin kebetulan dan pastinya takdir Allah.

seminggu selepas itu.. hari khamis tanggal 13 ogos menyaksikan kesedihan yg dialami oleh kawan nur itu. aritu hujan lebat di tempat dia berada.. nur menerima kiriman sms..

"ada cerita duka seusai hati terhibur suka..."

memang nur pelik. terus hubungi kawan nur tu. tapi tak dpt. malamnya baru la dpt berhubung. nur sekali lagi terdiam hah bila tau masalah yg melanda kawan nur. suara yg lemah. walaupun subjeknya berbeza tapi perkara yg melanda kami berdua adalah sama iaitu salah perkiraan. mungkin ingin mengejar cita2 yg diidamkan yg pada zahirnya menjanjikan yg terbaik buat kami. cumanya dlm situasi nur, nur dah hantar notis. tapi dia tak sempat lagi hantar. so sedihnya tak la seteruk nur. cuma yg jelas timbul rasa kecewa utk kesekian kali.

Hingga amat menakutkan
Menghadapi masa depan
Seolah telah terhapus
Sebuah kehidupan yang kudus

5 minit kami terdiam. dan dgr dia ckp "baru perasan. perkara yg serupa jadi pada kita. bezanya seminggu..."

ya... serupa tapi tak sama.

dan nur nasihat dia "jgn putus asa. kita perlu berusaha. Allah tak suka org yg berputus asa."

dgr dia gelak di hujung talian.. "pulangkan balik ayat keramat tu nampak?!" gelakguling memang nur gelak sungguh2.. tak sangka jadi mcm ni. tak sangka juga cerita kami hampir sama. masing2 mengejar cita2 yg diimpikan. nur mengejar cita2 di bidang pendidikan. sedangkan dia mengejar cita2 di bidang pentadbiran. umur makin meningkat tapi jelas skrg ni bukan rezeki kami lagi.

mula timbul idea merepek...

S: kita bukukan kisah hidup kita ni. setuju?

NuR: sape pulak nak karang mengarang ni..?

S: sama2 la! novelkan perjalanan dari awal hingga sekarang.

NuR: ending nak buh ape?

S: erm... reka ending yg best..

NuR: haha...! idea yg sungguh merepek!!


notakakidantangan:
mcm mana hari pertama puasa?
setengah tempat mcm tempat cik tedi hujan
tapi kat sini tak hujan.
menu apa utk berbuka arini?
nur takde idea nak masak ape ni....
emmm... fikir
teringat mee bandung yg jual kat bazar ramadhan stadium SA.
pakcik..tahun ni je saya tak beli mee bandung pakcik yg sedap tu...
pos boleh?

18 kesan jari:

triple x malaya said...

korang nak buat buku erk...kisah perjalan hidup korang..aku boleh jadi penerbit nye...hehehe


ape2 pun rezeki itu teleh di tentu kan oleh NYE...

yoro okino said...

heheh...sma ke?huhu..
sabar2 jer laa..nangis kejap pastu mula berusha balik k..hehe
kat tempat den panas..huhuh

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD said...

salam..alahai apa benda yg membelengu dri kak nur..tabah yer..salam ramadhan..em kat tg malim td hujan masa g pasar..hehe..em tp sy redah jek..sekrg mendung jek..em selamat berbuka pose dan selamat berjuang dalam kehidupan..

anaklaut said...

salam..nur,


best entri ni...selalunya mcm tu..lah ..

semoga nur akan mencapai cita2 nur tu..jangan putus asa ya nur..!

tq singgah anaklaut...

GRuNGe said...

Nur, mahu saya tapaukan mee dekat stadium tu ke? Hehehehehe.

Next week, hari-hari g beli dekat sana. Opsss, silaps, hari Jumaat sahaja leh.

NuR said...

.: triple x malaya :.

hehe..
triple, nur tak mau buat la..
tak pandai tulis2 ni..

NuR said...

.: yoro okino :.

insyaAllah..
moga nangis tak berpanjangan..hikhik!
lah ye ke? sama la dgn sini.
tapi mlm ni ujan lebat.
sejuk je kat masjid tadi..

NuR said...

.: nurulhidayani :.

nurul ape khabar?
fuiyo.. siap redah segala.
bersemangat betul ni.
hikhik! beli ape dik?

NuR said...

.: anaklaut :.

salam anaklaut
amiiinn ya rabb..
semoga makbul doa cikgu tu..
hehe
berbuka ape tadi cikgu?

tq singgah sini
=)

NuR said...

.: grunge :.

aa... nakkkk!
incik grunge cari yg jual mee bandung n laksa je..
pakcik tu je yg jual camtu
org lain takde..
hukhuk..mesti pakcik tu tunggu nur tahun ni..
perasan tul nur ni..
emm.. sbb tahun2 yg lps2 tu muka nur je beli kat dia
hehe...

Nakamura Kazuki said...

nur...tempat senpai pun hujan bagai nak rak juga..ingatkan tadi berbuka nasi berkicap je...hahaha..tapi sempat gak gi pasar ramadahn....lupa plak selamat berpuasa ye Nur...moga cita2 dalam bidang pendidikan tercapai ye

<< s| tED| >> said...

nur : itu mungkin dugaan dah nak dekat ramadhan.. takpe.. jadikan pengajaran...
selamat bersahur :)

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD said...

em sy sihat kak nur..hehe..em sy beli laksa jek..tu pun macm nak basi laksa nyer..x habis pun makan buka td..selalunyer kalau makan laksa pinggan mesti licin..tp td x..huhu..buang g tu je la..em tok dptkan sesuatu kte perlu redah jek apa jua halangan yg dtg..lagipun hujan rahmat td..hehe..=)

mamai said...

satu hari tak masuk cini ada bayak cerita terlepas rupanya...

NuR said...

.: nakamura kazuki :.

hehe..
redah je la ek walaupun hujan?
incik nakamura nur nak tanye skit..
asal kedah area mana?

NuR said...

.: tedi :.

ya betul tu cik tedi
nak suruh sabar lagi..
huhu...
erk.. masih tak penyabar lagi rupanya sy ni..
agagagaga!

NuR said...

.: nurulhidayani :.

sedapnya mkn laksa..
akak lama tak mkn..
huhu.. tu yg tak besh kan.
mungkin org tu masak awal kot..

hehe
akak suka semangat tu..
=)

NuR said...

.: mamai :.

hehe..
so bro kena masuk tiap2 hari
hikhik!

dah cuti ni bro
rajin ler nur update..
kalo skolah tak sempat kekadang tu

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa