02 December 2009

BUAL SAMBIL MAKAN DITEMANI HUJAN

dua minggu lepas...di majlis perkahwinan teman sebangku sekolah menengah dulu, si rina.perbualan berlaku antara empunya blog, eda, dib, tiqah dan besah. ops... ada lagi sorang. adik besah. tapi dia diam. kira tak masuk dlm kategori perbualan.

sedang mkn terdengar lagu ni...





tiqah ketuk meja agak kuat. mujur meja mkn kat sebelah tak berapa dengar disebabkan hujan.

nur: oit..apsal?

eda: hang tercekik ka? jom aku amik air.. kaler apa nak? oren, ijau, biru, merah??


kenduri ni besh.. leh pilih air nak kaler apa. sebab pihak katering sediakan air empat warna..

tiqah: bukan tercekik. tapi lagu tu..

dib: lagu wali band tu? apsal plak..

eda: huh.. buat terkezut ja..

nur: awat..ada kena mengena dgn hang?

tiqah: ha la. best giler lagu tu. lawak tapi sedih.

nur: pulak dah...

tiqah: ye la. mencari calon..

nur: ooh gitu.

tiqah: bukan hang pun dlm situasi mencari ka?

nur: aku ka? emm.. mcm tu la.

eda: oit. aku ni jgn dilupakan.

dib: abis aku ni?

eda: byk cantik. berapa org hang nak pasang. satu cukup la!

besah: hahaha.. aku nak tergelak tahap cipan nih..

nur: serius. aku tak penah tgk cipan gelak... ada mcm muka hang ka?

hahaha..! mcm tu la bunyinya. mcm buruk je bila geng anak dara gelak dlm perlahan. sengaja ditahan sebab nak cover punya pasal..

eda: aku anti lelaki la ni.

nur: pulak dah. frust bercinta tak semestinya kena anti lelaki wahai kawanku..

dib: betul3x. ayah hang tu bukan lelaki ka?

eda: tapi aku...

tiqah: tak payah fikir yg lepas. tgk apa yg nak mai akan datang ni..

nur: aku sokong.

eda: aku kenal dia lama tapi dia buat aku lagu ni.

besah: lagu dangdut?

eda: aku serius maa..

nur: ok ok.. aku faham. tapi faktor lama atau cepat bkn penentu lagi. penentunya jodoh.

tiqah: haa.. btul kata cikgu kita ni. tgk je kat kawan kita yg tgh makan beradab tu..

semua toleh ke arah si pengantin...

nur: aku dgr.. kenal tahun ni juga. tup tup kawin.

dib: see.... bkn faktor lama atau cepat kenal ok. dah jumpa yg sesuai dan sampai seru, go on je la. mcm dia..after setahun clash. pastu awal tahun ni jumpa mamat tu. kenal 2 bulan masuk merisik. empat bulan lepas tu.. bertunang. then skrg kawin dah.

eda: tapi suami dia berisi skit kan..

tiqah: aku rasa faktor badan tak pengaruhi sgt kot. tahla.. tu pendapat aku

nur: if bercinta dgn kurus kerempeng tapi tak tau nak sayang dan hargai kita, buat apa.

besah: contoh terdekat kawan kita tu. bercinta dari sekolah menengah dgn si kurus cekeding tu. alih2 berpisah juga.

dib: jodoh eda.. jgn dipertikaikan. dan jgn sampai ada rasa anti2 sumer ni..

nur: kalau anti pekerjaan leh tak?

tiqah: pulak.. aku siku sat lagi minah ni..

nur: hehe... aku tak anti lelaki. tapi aku anti keje. agak2 diterima tak?

besah: kira ok la.. keje bukan manusia. tapi manusia perlu bekerja.. emm aku dah terbelit dgn ayat aku nih...

dib: kepoyoan hang terserlah begitu terang la besah... hehe!

eda: so... conclusionnya apa cikgu?

nur: hoho..aku pulak kena buat conclusion. kita tanya bisneswoman kita boleh?

tiqah: conclusionnya..sapa nak buat kad kenduri mai kat kedai aku...haha!

perbualan terhenti setakat itu. conclusionnya... faktor lama kenal atau badan tak la menjadi penentu.. penentunya hanya di atas sana yg tahu...


emm... ada sapa nak tambah menambah??


15 kesan jari:

Nida said...

Wah ini sudah bagus air ada 4 kaler.. selalunya kaler merah pucat jer (sirap cair)..hehe..

p/.s: baca dialog tu teringat masa zaman anak dara dulu... macam tu ler bunyi dialog kami.. ada iras2..hehe

maiyah said...

jodoh??.. tak dapek nak nolong heeeee

Fatt Chin Choy said...

tepat sekali cikgu

miSs s!v said...

ok nak tambah.
kalau akak kawin, jemput ok.
hahaha

Nakamura Kazuki said...

tak mau tambah2..nanti terlebih perisa...cukup rasa yang nur masukkan dan confirm pasti sedap..hahahaha

mamai said...

soalnya hati bila sudah berkenan yang lain di abaikan

GhOsToNe said...

huhuhu...

baguih perbualan kowg..

leh masuk buku..

wat kamus tok owg english belajar..

perbualan masyaraky melayu di majlis prkahwinan..

hehehe

LORD ZARA 札拉 said...

wah~

nak gak~

Hisham said...

salam cikgu..fuyo..cam skrip drama bersiri la..hehehe..ni kalo jual skrip ni kt dato yusof haslam msti die beli..
iktiar,usaha..pastu kita tawakal..dan jgn nk tggu yg best2 je..padahal kita dh jmpe tp kite cari yg lain lg..lame2...kempunan..hehe

insan pendidik said...

salam NuR,

nk tanya soalan. NuR buat rakaman suara ke ni. hehe

Diarihatiku1976 said...

wow.. panjang storynya tu..

ustazah dyLLa said...

salam nur...ahai...sonok kan dpt nyembang ngn kwn2 sek ni...dyla slalu gak nymebang ngn kwn2..tpi kbnykkan sume dh berpunya...yg dh bertunang pun ade...tpi bile yg dh kawin, dh xsyok nk nyembang, dorg dh ubah cara perckpn...ape2 pun jodoh ketentuanNYA kan...ada yg terbaik tuk kta, cume blm diketemukan ke lgi...insya'ALLAH...

ber_uwang said...

bila nak buat kenduri tu?

Shaz Naz said...

frust with d previous, stay single 2 yrs, now meet someone, on d way to my engagement..doakan..;)

blueCITY said...

kenduri kawin sana sini
heeeeeeeeeee

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa