23 October 2009

PELABUHAN KEHIDUPAN



di pelabuhan kehidupan
adakala tersalah pilih haluan
adakala merobek hati juga perasaan

lumrah hidup sebagai insan
tak semua menjadi jaguhan

di pelabuhan sempadan
ada yg menjadi handalan
cita yg ditanam jadi kenyataan

aku?
masih di sini menghitung waktu
masih di sini menanti hadirnya sesuatu
persiap bekalan yg tak pernah beku
azam itu terus kukuh terpaku

ku berserah padamu tuhan
damaikan aku dalam penantian


tercoret pada 23 oktober 2009
pada jam 2:34 pm



notakakidantangan:
2 berita kegagalan ku terima serentak ptg semlm dlm tempoh tak kurang 4 jam. cukup membuatkan diri tersentak. Ya Allah, aku tak tahu apa yg Kau aturkan untukku dan aku harus bersangka baik dgn perancanganMu. ku harus terus bersabar buat kesekian kalinya ........


22 kesan jari:

nursarah87 said...

biarpun bukan jaguhan, as long as we do the best, ianya lebih dr memadai..

chekgu BaniHassim said...

melankolik...think so...

Hisham said...

salam...puitis btl en3 nie..nice en3...k la...u tk cre k.

maiyah said...

menunggu dgn keazaman akan membuahkan hasil Insyaallah :)

ber_uwang said...

kapal tak akan tercabar jika berlabuh sahaja...mari ke samudera menempuh badai

kawie2020 said...

salam...
berita buruk merupakan ujian keatas kita.. mungkin jugak itu adalah petanda kita menjadi kesayangan allah.. bersabarlah..tabahkanlah hatimu itu... insyaallah sinar pasti menjelma kembali...

anaklaut said...

salam...nur,


sedih dan sayu puisi ini..saya faham apa yg nur rasa..dan sangat faham..sabarlah nur ya.

nur..sekali gagal, bukan bermakna gagal selama-lamanya..saya pasti dan yakin rezeki nur akan tiba juga.

***************************

Tika Senja Tiba di Pelabuhan

tika senja tiba di pelabuhan
pelangi perlahan-lahan berderai
di hujung ufuk merah tua
wajahmu perlahan-lahan hilang
direnggut kelam yang buta
aku pun perlahan-lahan hanyut
di antara riak ombak ganas

tika senja tiba di pelabuhan
bahtera cinta telah belayar
meredah samudera kelukaan
kelopak-kelopak rindu pun berguguran
ke lurah sepi yang maha dalam
dan secangkir harap telah berkecai
terhempas ke lantai hari.

Tika Senja Tiba Di pelabuhan
Harapan untuk mu Nur masih ada,
berdoa, yakinlah
Allah swt bersama Nur...

anaklaut

mamai said...

pelabuhan yang mana satu utara atau selatan....

bila tiba di pelabuhan kaki terus berjalan

Alimaz-Kembara Terasing said...

insyaallah...berita baik akan menyusul...bersabarlah...allah mengetahui apa yg tersirat dan tersurat...

insan pendidik said...

salam NuR,

dah nama pun pelabuhan tempat persinggahan sementara. yang penting bulatkan tekad untuk belayar semula menuju destinasi...

rama2hatiku said...

huhu.. tak faham nur.. gagal ape eh? sorry..

NuR said...

.: nursarah87 :.

hopefully it will be like that..
maybe there's no luck for me right now..
thanks for the word..
really appreciate it..
=)

NuR said...

.: chekgu Banihassim :.

cikgu..
that's the right word for this poem..

NuR said...

.: hisham :.

sekali sekala en.hisham..
hehe

NuR said...

.: maiyah :.

insyaAllah..
=)

terima kasih kak!

NuR said...

.: ber_uwang :.

perlu disiapkan nakhodanya dgn ilmu di dada agar tak goyah melawan badai yg tiba2 muncul..

=)

NuR said...

.: kawie2020 :.

salam..
ya..Allah sayangkan saya..
hanya bersangka baik dgn aturanNya...
moga ada kesudahan yg baik buat saya kelak, insyaAllah..

=)

NuR said...

.: anaklaut :.

al...
terima kasih atas nasihat dan sokongan yg tak putus2..

thanks for the poem also..
=)

NuR said...

.: mamai :.

emm..utara la bro
coz nur kan kat utara ni..
hikhik

NuR said...

.: alimaz-kembara terasing :.

insyaAllah..
kita doakan yg terbaik..

terima kasih atas nasihat..
=)

NuR said...

.: insan pendidik :.

salam IP..

=)
tgh mempersiapkan diri nih..
hehe

terima kasih IP

NuR said...

.: rama2hatiku :.

hehe..
takpe..
bila yg diimpikan dan diusahakan tiadk berjaya, maka gagal la perkataannya..

=)

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa