01 August 2009

KETANDUSAN

nur ketandusan idea

skrg ni dah ajar tajuk time..
dah subtopic akhir..
kelas 4 emas ni lmbt skit berbanding kelas yg lain.
nak buat latihan byk pun kadang2 diaorg takleh ikut.
satu lagi perangai diaorg yg 'agak rajin'...
tapi masa nur wajib kena siapkan.
kalo tak, tak leh balik.. hehe!

jahat nur ni ugut diaorg mcm tu
tapi kalo tak buat mcm tu..
emm alamatnya kita sakit mata tgk buku latihan diaorg.

learning outcomes for this topic would be:
divide time involving conversion of units with answers in compound units for time duration of
a) hours and minutes
b) years and months
c) decades and years

khamis lepas dah bagi notes skit kat kanak2 ribena ni.
worksheets tu dah siap.
cumanya nur ketandusan idea nak buat set induksi/induction
kawan2 ada cadangan?




update:
emm.. nur ada buat lagu utk tajuk TIME kat kanak2 ribena ni..
diaorg pun dah hafal skit2..
nur plan nak diaorg nyanyi dgn aksi skali lepas baca sifir..
adakah tu boleh dikategorikan sbg induction?

lagu dia mcm ni je..
tapi ni lirik je la..
nak buh suara nur kat sini..
hehe.. segan la..

♪ one year three six five days ♪
one year twelve months
one week seven days
one hour?
sixty minutes!
one decade?
ten years!
one day twenty-four hours

24 kesan jari:

mamai said...

camner nak tolong yer pakcik nie bukan cikgu...induction tu aperr...kalau enjection tu tau la..

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: mamai :.

hehe...
takpe..
induction tu kira mcm pengenalan kpd topic bro..
tujuannya utk trigger students' idea
dan pengenalan tu ada hubung kait dgn topic yg nak diajar aritu..

myQza said...

saya juga bukan cikgu.
tapi saya respect nur buat macam tu. x boleh balik kalau kerja x siap..itu salah satu cara budak2 buat keje. kalau tak.. keje terbengkalai.

anaklaut said...

salam....nur,

sebagai seorang guru, anak laut akan membantu cikgu nur dalam hal ini.

Topic: Time.
Year : 4 Emas
Learning Area : 4.2 Relationship Between Units Of Time

Learning objective: 4.2.Understand the relationship between units of time.

Learning Outcomes: Use units of time and know the relationship between :
a) minute and seconds.
b) week and days, and
c) year and months.

step 1 : tell student about "the history of clock"

- The history of clocks is very long, and there have been many different types of clocks over the centuries. Not all historians agree on the history of the clock. The word clock was first used in the 14th century (about 700 years ago). It comes from the word for bell in Latin ("clocca").

perlu ada gambar..contoh2 jam yang sebelum ni..nur

2. soal jawab pelajar secara rambang.

Step 2.Guru memulakan dengan berinteraksi dengan murid:
Guru menunjukkan Kad imbasan, tentang jam..( buat dalam manila kad)

- Guru memanggil ketua kumpulan ke depan untuk mengambil bahan. Bahan yang diberi berupa model jam manilakad dan berserta dua bahan lain.( jarun pendek dan jarum panjang)

step 3: Kemudian guru menyuruh setiap kumpulan menyusun (lekatkan) jalur yang bersenggat ditepi jam yang diberi. Murid menjalankan aktiviti. Murid aktif, bersama-sama menyusun jalur tersebut.
Setelah siap guru menyuruh setiap kumpulan tunjukkan hasilnya. Selepas itu guru menunjukkan bentuk yang sepatutnya terjadi dipapan hitam.

jalur sesngat tu- bilangan saat yg ada pada jam.

step 4.

Selepas itu guru mengedarkan model jarum panjang. Setelah semua kumpulan dapat guru bertanya; “Apa benda yang saya bagi”, murid menjawab “jarum panjang”, ( jarum panjang dan jarum pendek )- biar murid kenal dulu, biar faham dulu..

- guru bersoal jawab dengan murid “Apakah guna jarum panjag?”, “Siapa yang tahu”. Murid beri respon, ada yang jawab, “menunjukkan waktu”, menunjukkan masa, menunjukkan minit

- bagi pujian pada yang betul jawab. juga bagi tunjuk ajar pada yang GALUS ( tahap gagal lulus )

- ulangi aktiviti sampai pelajar boleh jawab.

step 5: bagi latihan ( worksheet) biar pelajar buat dalam kumpulan, guna pendekatan koperatif.

Step 6: Rumusaan guru.. dan buat refleksi lepas tu..adakah murid faham apa yang diajar?

anaklaut tak mahir dalam math..sebab major sains..namun apa yang anaklaut jelaskan mungkin boleh bagi sedikit idea.

kalau ada idea lain, boleh sesuaikan..p&p dlm kelas bersifat fleksibel..

- moga allah memberi rahmat pada cikgu nur..

Eyna's said...

Idea ek....
akk pun ketandusan idea ni...
penat otak...baru je sampai umah...td ada LADAP...2 kursus sekali gus...huhuu

Tapi...slalunya kalau akk dah ketandusan idea... dan masa... sbgai jalan penyelamat...akk suka bercerita dengan membuat situasi je...

Contohnye... bg tajuk division ni... akk akan katakan pd bebudak..
1. akk nak masuk satu pertandingan...tapi akk perlu menyelesaikan 3 aktiviti dalam masa satu jam setengah(sambil ni akk lukislah skit kat papan putih tu apa yg akk kene selesaikan)...
2. then akk akan mintak pendapat bebudak mcmane cara akk nak settlekan smua aktiviti tu...agar tak melebihi masa yg ditetapkan dan yang pentingnya masa dia adalah sama rata...supaya semua yg dijalankan sempurna...
3. yg penting akk akan tekankan ...mcmane cara nak pastikan masa yg diambil adalah sama rata... so kat sini akk akan kaitkan operasi yg akan digunakan iaitu division...
4. Last baru terang pd bebudak...topik yg akan diajar ari tu...dan kaitkan dengan contoh masa induksi td...

Contoh ni sesungguhnya memang x kretip langsung...tapi adalah penyelamat jika amat2 ketandusan idea... hehhehee

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: tedi :.

huhu tedi..
kadang2 rasa mcm tak baik je main ugut mcm ni.
tapi terpaksa sebenarnya.
sbb rotan sumer tu kan dah tak boleh
sometimes, benda mcm ni pun disalah tafsir oleh kanak2 ribena ni.
lain yg jadi lain pula yg diciter pada mak ayah diaorg..
cikgu yg terkejut bila dpt tau..
huhu...sbb terjadi kat kawan nur..
tak mcm masa kita belajar dulu..

Eyna's said...

nuR,,...tepat skali tu...
lagu memang salah satu set induksi yg paling baik dan mampu menarik minat pelajar...

sebaiknya...sebelum P&P berakhir...lagu ni diulangi sekali lagi...sebelum kesimpulan atau selepas rumusan pelajaran ari tu di buat... akk sokong idea nur ni....

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: anaklaut :.

wah cikgu..
dah mcm siap lesson plan ni..

terima kasih...
ni yg ♥ cayang ♥ kat kawan2 blogger..

nur mungkin leh amik idea cikgu skit utk campur dlm lesson esok..
mungkin utk igtkan diaorg apa yg dah belajar..
coz tajuk skrg dah nak buat bahagi..
kalo cikgu bkn major maths..
nur pun bkn major maths..
tapi nur rasa cikgu layak utk ajar maths..


beras itu asalnya padi
cikgu.. terima kasih daun keladi


=)

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: eyna :.

akak..
ni yg bertambah ♥ cayang ♥ kat akak nih..
menarik idea akak tu..
nanti nur susun rangka kerja..
nak cerap baru ada rangka kerja mcm masa praktikal dulu..
siap allocate masa lagi..
hehe..ape la nur ni kan?

kira lagu tu sesuai la ye kak?
fuh.. lega hati nur ni kak..

GRuNGe said...

Selamat berinduksi Cikgu Nur. Selamat berhujung minggu. Owh, jangan garang2 sangat, senyum sokmo kay Cikgu Nur.

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: grunge :.

salam incik grunge..

huhu..maaf lama tak singgah blog grunge..
nanti nur terjah..
terima kasih..
doakan pencerapan esok berjalan dgn lancar.
harap mood kanak2 ribena ceria..
sok nyanyi2 insyaAllah nur akan senyum sokmo..
hehe!

=)

Precious said...

Cikgu, jangan lupa kumpul jam2 loceng yg dah tak diguna utk BBM. Senang nak dapat sebab skang ni memang jam2 loceng cepat rosak.

triple x malaya said...

gua xde idea...sory...salam dari ku...

anaklaut said...

salam..NuR,

jangan sedih nur, cerpen yang biasa saja..cerita mengenai kehidupan yang boleh direnung-renungkan..:)

tq sudi membacanya..:)

p/s: nur..tak yah bercikgu2 dengan anaklaut..panggil anaklaut saja..:)

chekgu Bani Hassim said...

waa...
dah ramai yg bagi brilliant idea tu...
yg siap buat LP panjang2 pon ade...
baiknye hati...

erm, utk induction ni tak pyh susah2, janji dpt arouse interest dorg dah oke dah tu...
susah jugak...

kdg2 kaedah ugutan mmg boleh dipakai...hehe

RABUN said...

saya pon tak ada idea..baca komik pandai lahhhh...

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: precious :.

terima kasih precious atas cadangan tu.. precious cikgu kan?
=)

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: triple x malaya :.

terima kasih sudi singgah di sini..
takpe..
=)

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: chekgu bani hassim :.

hehe..
tu la cikgu.
untung ada blog ni..
dpt kawan ramai..
leh bertukar idea..

haha..
tu la..
ugutan je tak tinggalkan kesan di badan tapi terkesan di hati mereka..

anaklaut said...

salam nur

Wanita diciptakan dari tulang rusuk lelaki
Bukan dari kepalanya untuk lebih tinggi darinya
Bukan dari belakang untuk memikul bebannya
Bukan dari kakinya untuk lebih rendah darinya

tanpa wanita, maka dunia ni tidak lagi berseri..huhuhuh..

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: indra qirana :.

hehe..
takpe indra..
mana tau idea kat komik pun leh diguna pakai..

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: anaklaut :.

betul tu..
hidup saling bergantungan dan memerlukan antara satu sama lain..
fitrah manusia

anaklaut said...

salam...nur,

terima kasih singgah nur..

tak pe..bila sunyi masuk anaklaut.

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

.: anaklaut :.

thanks cikgu..
ops.. anaklaut
singgahla ke sini juga jika anda merasa sunyi...

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa