27 July 2009

PANTUN DUA KERAT

pagi-pagi makan roti
arini rasa sgt sakit hati

jalan-jalan tersepak batu
saya tak suka tgk org itu

makan roti dengan kaya
kenapa dia 'ambik berat' sgt pasal saya?

warna kuning tanda bersedia
saya tak kisah apapun hal dia

proton saga kereta nasional
sangat-sangat tak professional

pegi pasar beli ikan pari
adalah cukup baik bagi saya untuk mendiamkan diri

huhu.. bercakap pun hanya sekali sepanjang 7 bln mengajar. adakah dia rasa tergugat dgn kehadiran sy?? emm.. hanya menenangkan hati dgn berfikir sebegitu.. ahh... nur! mereka amat mengambil berat akan diri kamu. sbb tu mereka selalu mempersoalkan tentang kedudukan kamu di situ dan dia la org itu. cukupla.. dari body languange nya pun saya dah tahu. EQ saya amat tinggi rupanya... bkn bersangka buruk.. tapi kalo berkali-kali kita akan nmpk/dgr benda yg sama, apa yg ada di minda anda?

kenapa nur tak dpt opsyen subjek nur sendiri?
kenapa dpt subjek lain?
nur tak bagus, sebab itu dpt subjek lain..
tesl kita tu taknak pegi mana2 ke?

wahai kawan, sebegitu rupa kamu menilai diri saya tanpa mengenali siapa saya sebenarnya! itu bukan urusan saya.. tanya la pihak sekolah! kamu kan org yg sgt baik dgn org besar sekolah! dan menunjukkan seolah kamu mempertikaikan akan takdir dan rezeki yg Allah kurniakan. mungkin ini adalah masa utk saya test power mengajar subjek yg bkn opsyen saya... nur fikir positive ni!





anak mak semah belajar di kolej ikip

itu hanya sekadar gosip

mael yg bulat rupanya anak pak setapa
jika ada urusan mengenai kerja, baru kami bertegur sapa

wahai kakak2 ku... sesungguhnya adik mu ini tidak ada apa pun hubungan khusus dgn guru yg tak baru lagi tu.. cukup2 la sindir tu.. cukup2 la mempersoalkan kenapa sy masih sendiri. sesungguhnya sy amat tak kisah jika kamu wahai kakak2 ku nak mengumpat/mengata guru yg tak baru lagi tu. dosa kamu tanggunglah sendiri. itu hanya gosip kanak2 ribena... pada kanak2 ribena ini kalo umur sebaya maknanya boleh kawin. huhu... sgt naif!


notakakidantangan:
mood utk berpantun.. nur cuba lepaskan segalanya di sini agar ia menjadi satu terapi buat diri kerna projek empangan akan dibesarkan dlm masa terdekat....

11 kesan jari:

mamai said...

yes cikgu memilih jalan yang baik dengan melepaskannya di sini dari pendam dalam hati.

think positive look into positive side from negetive angel.

tiada apa yang dapat melemahkan kita kecuali diri kita sendiri..selebihnya takdir ilahi...

projek pembesaran empagan tu adalah langkah terbaik dari pada di bertakung dalam perigi yang semakin sempit kalau empangan tak cukup besar biarkan dia mengalir ada kedamaian disitu

wah panjang pulak aku berleter yer...ceria cikgu nanti kalau tak ceria kanak-kanak ribena yang merana

GRuNGe said...

Makan ketupat kerana lapar,
Cikgu Nur tolong bersabar.

Cerita fitnah jangan direka,
Agaknya mengumpat lumrah mereka.

Cikgu Nur jangan masam mencuka,
Kanak-kanak ribena penghilang duka.

Jangan kita tamak haloba,
Hidup guru penuh pancaroba.

Sekian sahaja seloka hamba,
Harap Cikgu Nur senyum sentiasa.

imanshah said...

Wah pandai berpantun..begitulah kalau dalam lam pekerjaan, macam2..ada org suka, ada orang tak suka..pedulikan,,buat kerja sendiri..bukan mereka yang beri kita kehidupan..tak hidup dek puji, tak mati dek keji...

Eyna's said...

Sabar ye NuR..
biasalah..kemana sja kita berada, pasti akan ada dugaan buat kita...dan gugaan tu dtg dr pelbagai segi dan rupa...

Buat tak tau je dgn org tu... depa letih nanti...diorang berenti bercakap... Janji nur teruskan kerja nur dgn baik.... demi anak bangsa kita...

anaklaut said...

salam...nur,

wah pandainya nur berpantun...bestnya..


dengar pantun anaklaut pulak..

"Dari Jawa ke Bengkahulu
Membeli keris di Inderagiri
Kawan ketawa ramai selalu
Kawan menangis seorang diri "

sabarlah nur..:)

redspider crystal said...

bersabar dan jangan endah dgn setiap perkataan yg datang dari mulut orang mengenai perkara yang tidak betul tentang kita.
cuma dokan pada orang2 tersebut akan kesejahteraan dan moga hati mereka tidak buta suatu hari nanti...

aya harith said...

kak nur..

hari2 makan pucuk mude
kak nur ilek2 sudee

hikhik

*aya x reti pantun

huuu TT

NuR said...

.: mamai :.

hehe..
alhamdulillah arini ok.
projek naik taraf kolam ke empangan sudah bermula bro.. doakan ia berjaya ya!
thanks for the advice...
=)



.: grunge :.

pegi kedai beli benang
nur baca seloka grunge dgn tenang

tak mau muka masam mencuka
kanak2 ribena tu pengubat duka

hehe..
thanks bro..
=)

NuR said...

.: imanshah :.

pantun suka2 je cikgu..
kalo masuk pertandingan sure kalah..
tak rhyme langsung..

ada benar kata cikgu tu..
thanks ya for the advice..
=)




.: anaklaut :.

salam cikgu..

cikgu punya pantun lagi besh..
nur buat 2 kerat je..
hikhik!
nur amik semangat kental cikgu tu utk jadi pendokong menempuh kehidupan dlm bidang pendidikan ni..
terima kasih atas nasihat cikgu..
=)

NuR said...

.: redspider crystal :.

selmt datang redspider..
thanks..
semoga mereka sedar satu hari nanti..
insyaAllah...
semoga Allah perkenankan doa nur..



.: aya harith :.

aya..
pantun ala2 moden gitu..
hehe..
terima kasih atas moral support..

hari2 mkn sayur pucuk
aya yg bucuk..

;)

bEEdLE d' bARd said...

err..sabau yer kak.. =)

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa