30 June 2009

BICARA KATA 2

situasi 1

org 1: pstt... ko nak tau tak satu citer ni..?

org 2: apa?

org 1: meh sini aku nak stori mori kat ko..

org 2: okeh.

org 1: pstt...pot pet pot pet......banyakckp

org 2: hah ye ke? tak sangka mcm tu kan??

org 3: eh citer apa ni.. nak dgr juga!!!

org 4: aku nak dgr jugak.

org 3 & 4: ish...ish...ish...


situasi 2

org 4: eh tadi kan org 1 citer. korang tau tak?

org 5: citer apa? tak tau pun.

org 6: panas tak?

org 4: panas la.. apa lagiii..

org 5: hah..citer la.

org 4: pstt....pot pet pot pet...


situasi yg biasa kita nmpk di mana2. bermula dari seorang, bertambah menjadi dua.. seterusnya akan membiak. makin bertambah umat manusia yg mendengar cerita itu. akhir sekali sekampung akan tahu apa yg diceritakan. mudahnya utk 'spread' cerita. tak perlu tunggu utk ada celcom broadband, p1max atau laptop. hanya bermodalkan air liur segalanya menjadi pasti.

tapi kesian kan kat org yg menjadi subjek dlm perbualan tu?
mesti dia sedih...
gelisah...
ceritanya di gembar-gemburkan.

begitulah yg terjadi.
kesian nur tgk seorang kawan nur ni.
menangis bila perihal dirinya digembar-gemburkan.
isunya remeh..
tapi bertukar menjadi input dlm perbahasan politik pulak..
bila ditanya kenapa citer ni merebak dan membanjiri fikiran org lain...?
jawabnya... bkn sengaja. hanya bercerita. niat di hati nak tegur.

emm.. tegur ke mcm tu?

dulu ustazah masa di sekolah ada citer...
"kalo kawan kamu buat salah. nasihat dia secara baik. tegur elok2. jgn sesekali kamu menyebarkan perkara yg kamu tak pasti dan jgn kita mudah menghukum seseorang. jauhkan diri kamu dari fitnah..."

utk renungan kita bersama.
moga kita sentiasa beringat tentang hal ini.

jom kita hayati lagu ini...




" Lidah adalah bentengmu, jika engkau menjaganya maka ia akan menjagamu dan jika engkau membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu. "

9 kesan jari:

aya harith said...

kak nur, aya suke yg part last tu

'terlajak perahu masih boleh di undur lagi, terlajak kata, buruk padahnya'

terlajak masuk kedai , boleh shoping mcm2..

lalala~

NuR said...

.: aya harith :.

huhu..
hamboi2x.. mentangla dia tgh cuti skrg.. laju je fikir shopping ye..

aya mengingatkan akak tentang shopping.. dah la baru dpt gaji ni..hukhuk..!

bln julai sale byk.. lebih2 lagi kat kamdar. haha.. emm bulan membaca juga ni...

iedaLUVsham said...

mulut manusia mmg jaat...cian member nur..sabo je.. =)

ummumishkah said...

Memang tak patut membicarakan pasal buruk atau aib orang lain.
Dulu2 akak pun sensitif bila tahu ada orang mengata2 kat kita, tetapi sekarang tak kuasa dah nak layan semua tu.. biar kan jerlah deme.. mungkin sebab dah berusia kot, kita jadi matang sikit dan dah tak kisah.. janji kita bahagia. Full stop. :)

bEEdLE d' bARd said...

manusia memang macam ni..cepat je sebarkan ceria..masalahnya mesti cerita akan ditokok-tambah..

aya harith said...

wah..baru masuk gaji..

um..
akak...

bile nk belaje kite~
[dgn mate bersinar2 mengharap]

=P

nervfusion said...

pernah main kata berantai atau kata beracun?....

sama je kondisi dia ....
^_^

NuR said...

.: iedaluvsham :.

=)
tu la. cian dgn dia.
ujian utk diri dia dan pengajaran buat kita yg lain.



.: ummumishkah :.

mungkin akak dah lama keje dan semakin serasi dgn dunia pendidikan..
dan nur dan kawan agak mentah dlm bidang ni, tu yg rasa mcm culture shock skit..

hehe..leh lak kata culture shock..
tah ape2 nur ni..
:D


beedle d'bard :.

tu perkara biasa bard.
perencahnya tetap ada.
kan sedap bila masakan ditambah garam skit, gula skit nak elak pedas..
mcm tu la kot rencahnya di dunia ni..

apa khabar dik?

NuR said...

.: aya harith :.

haha...
oh.. terangnya sinaran dari mata mu itu..haha..

adakah mata aya bersinar2 seakan mata puss in boots dlm citer shrek tuu??



.: nervfusion :.

a'ah kan..
tak terfikir lak tadi..

terima kasih kerana kongsi pendapat..
=)

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa