27 December 2009

DisKriMinaSi


ahad yg memenatkan setelah cuti hampir sebulan. membiasakan semula rutin biasa. terjumpa beberapa org waris pelajar. agak kaget dgn soalan seorg waris ni..

waris: anak akak ada citer kelas A buat folio utk subjek tu. kelas dia tak buat.

nur: subjek apa tu kak? subjek saya mmg sah takde folio bagai nih.

waris: tak igt pula. cuma nak tanya, ada diskriminasi kelas ke dlm buat semua ni?

nur istighfar dalam hati. napa sampai mcm tu sekali pemikiran diaorg.

nur: subjek tu mungkin guru yg berbeza. tu bergantung pada guru subjek tu sendiri. kat sini takde diskriminasi semua. pelajar semua adalah sama cuma usaha diaorang saja yg dapat membezakan antara satu sama lain.

waris terdiam dan nur saje ubah topik lain sementara menunggu waris lain datang utk urusan buku pinjaman. memang kami mengajar di sekolah jenis ini tapi kami bukan suka diskriminasi pelajar. bkn hak kami dan kami tak ingin lakukan benda mcm tu. guru ialah guru dan pelajar ialah pelajar. tanggungjawab serta peranan tu dah jelas. kami lakukan seperti guru biasa.


nota pendek si merah jambu:
rasa kami pula yg di diskriminasi kan..

18 kesan jari:

maiyah said...

erm.. setiap org mesti punya cara fikir yg berbeza kan

hisham said...

salam..pening kpale ke cikgu..hehe...nnti mggu depan lagi pening cikgu,,sediakn panadol...hehe

mamai said...

mungkin waris itu tidak faham apa itu diskriminasi kot

imHepPie said...

biasala orang luar bukan paham sgt tugas chekgu neh..eh chekgu nur ngajar skola mana eh??alor staq ka??

ber_uwang said...

apa benda nya "diskriminasi" tu.. kuih baru ke

al said...

salam..nur,


tu biasa saja dalam dunia perguruan...jangan dirisaukan sangat...

Nakamura Kazuki said...

Nur...ni berdasakan pengalaman di sekolah adik ambe..ambe tak salahkan sesiapa..tapi diskriminasi memang wujud antara kelas terbaik dan kelas lainla...mungkin bagi sekolah gred C tahap pencapaian diorang tak baik..hanya kelas pertama je cikgu target..so kelas lain seolah2 macam hidup segan mati tak mahu....huhuhu..malah kawan ambe mengajar dekat kampar pun ada cakap..dia nak buat kelas tambahan untuk add math tapi cikgu lain cakap tak payan nak susah sebab pencapaian diorang takde pun nak meningkat..so siapa yang betul2 didiskrimiansi???pelajar atau guru atau ibu bapa..so kita kalau betul2 nak mengajar mestila ikhlas dan berharap anak2 yang kita didik akan berjaya..betulkan

blueCITY said...

hahakhak

mayb waris tak paham, apa tu diskriminasi kan kan

tapi, hakikatnya
banyak diskriminasi berlaku
sana sini pun
yg kaya di lebih kan layanan
yg miskin, ala2 kadar aja
betul ke?
huhu

alie said...

susah jadi cikgu ni,siapa y kata senang..

insan pendidik said...

IP setuju waris tu tak paham makna diskriminasi tu. Tahniah la sebab NuR bijak menangani soalan tu.

anN said...

hye! plz vote me kat

http://shawlsayucinta.blogspot.com/search/label/contest

no.3 ANNURAIN tq!

beautiful_rose said...

sush kalo da sume org berfikiran mcm tuh......

miSs s!v said...

diskriminasi menjatuhkan aku.

eh nyanyi pulak~
lalalalaaa

seroja jingga said...

susah jugak jadi cikgu nih..dah lah nak adap student..lagi nak adap parent..bukan semua parent otak tu boleh pakai..ade yang boleh terima..dan ade yang terus terus salah kan skolah..

mcm2...dah ready ke? skolah nak bukak ni..nur ajar murid darjah berapa ye?

Shaz Naz said...

bersabarlah nur...manusia memang kdg2 ckp tanoa usul periksa kan

white rose said...

salam nur...ni lah cabaran dikriminasi 1 MALAYSIA...mende ni dh lama dlm dunia pendidikan...nur bru lgi mengalaminya...insya'Allah, lama2 nti nur akan biasa...

GhOsToNe said...

kesian akak cikgu sowg nieyh!hehehe...

moga tabah lam mnjdi cekgu!

piNky LuCiA said...

itu laa kehidupan sorg guru.. ;p

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa