16 August 2009

CERITA H1N1

setelah beberapa hari berbahagia dgn cuti, arini nur berjumpa semula dgn kanak2 ribena... tapi ramai juga yg masih tak hadir ke sekolah. mungkin demam.. mungkin takut nak datang... basically, satu kelas yg tak datang 5 org. tu paling sikit. ada kelas nur ngajar tadi lebih kurang 10 org tak dtg. memang nmpk luak skit bilangan tu dari biasa. tapi kelas tetap meriah dan riuh. mantap abis.. maklumlah taiko geng kecoh tiap2 kelas sihat walafiat.. alhamdulillah! mungkin kalo diaorg ni tak dtg, kelas akan sunyi sepi...

oh ya.. nur ada citer yg agak kelakar arini. masa mengajar kelas 4B pagi tadi, ada seorang kanak2 ribena ni mulutnya bising sgt. tapi kira ok juga. bising yg boleh dimaafkan. sebabnya dia byk respon dgn PnP. jadi ada la interaksi dua hala. dalam dia bercakap tu tetiba dia tersedak.. lama juga. dgr kwn di depan dia kata "tulah. asyik mengata org. org tu umpat hang la pulak. kan dah tersedak tu."

dlm dgr tu nur leh lak terfikir kenapa tersedak dikaitkan dgn mengumpat??

makin teruk pula dia batuk... nur suruh dia minum air. kawan di sebelah sgt la prihatin. diurutnya blkg kanak2 ribena yg tersedak ni. nur sambung menulis di papan hitam. kemudian dgr kanak2 ribena panggil..

kamal : teacher.. sini...

bunyi mcm cemas.. nur cepat jalan ke blkg.. rasa cuak juga ni bila tgk kanak2 ribena yg tersedak tu.. yela..penah dulu nur dgr org tu mati selepas tersedak.

nur: kamu ok ke afiq?

afiq diam je. kamal dah berkerut dahi. kanak2 ribena lain semua dah datang kat tmpt afiq.

afiq: teacher....

suara afiq lemah... nur urut blkg badan afiq.

nur: nak ke bilik guru?

afiq: teacher.. saya rasa.... saya dah..

udin: rasa apa..dah apa? dah nak mati?

nur: uih.. mulut.

udin: abis tu.. gagap je cakap.

naily: mulut capoi...

afiq: saya rasa teacher saya dah kena H1N1.

nur: hah!

sumer dlm kelas terkejut. dlm suara lemah mcm tu.. dlm tercungap mcm tu leh lak kata kena H1N1.

afiq: saya dah ada symptom2 tu teacher.. ni batuk tak henti. sesak nafas ni teacher. pening kepala dah.... selsema semalam..

siap pegang kepala lagi sambil citer. satu kelas ketawakan dia. afiq tercengang.

cet! salah faham rupanya budak ni...

nur: kamu tersedak.. bkn batuk. kamu tercungap-cungap tadi sbb tersedak. fhm tak? badan tak panas. pandai je ckp kena H1N1. ish kamu ni.. ni cakap ok je. mcm tak tersedak pun.

afiq: bukan ke teacher?

ammar: teacher kata bukan. bukan la! dgr cakap org tua.

nur: ammmmarrrr!!

ammar: hehe...sorry teacher.. bukan teacher dah tua. tapi lebih besar dari kami


19 kesan jari:

ber_uwang said...

he he he teacher dia takut tua ke? bebudak jujur dalam berkata kata

anaklaut said...

salam..


Dak ammar nak kena rotan ni, ada ke patut ckp cikgu nur dah tua.:))

nur, terima kasih atas ulsan nur..sangat best.!

mamai said...

cikgu tak tua tapi besar ajer hahahaha memang pandai....

iedaLUVsham said...

hahahah!!! kaloko la murid2 ko nih ;)

ai@reel said...

wah....kelalak kelakar..budak sekrg ni cerdik...ehehh

Eyna's said...

heheh...memacam kerenah bebudak ni... lawak pun ada dbuatnye..

<< s| tED| >> said...

saja lah tu budak afiq tu.. nak coti lagi! ekekekekek

imanshah said...

Petah je ek budak3 sekolah rendah...

Chekgu BaniHassim said...

choii...
org takmo kene, dier lagi mau admit kene pulak...
ahaha

NuR said...

.: ber_uwang :.

hehe...
semua org mcm tu kan?
tak nak tua tapi nak muda sentiasa..
hikhik!

NuR said...

.: anaklaut :.

salam anaklaut

hehe.. tu la
anaklaut tolong rotankan dia ye..

=)

NuR said...

.: mamai :.

hehe..

bro mamai
kanak2 ribena tu amat pandai..
kira masin juga la kan mulut cikgu ribena diaorg ni

NuR said...

.: iedaluvsham :.

hikhik...
bab buat lawak memang nombor 1.
bab nak buat keje..
emm.. agak 'cepat'

=)

NuR said...

.: ai@reel :.

salam aireel

hehe.
tu la pasal.
mungkin dgn pendedahan media yg buat mereka cepat fikir..

NuR said...

.: eyna :.

kalo dilayan kan kak, mcm2 lagi kuar dr mulut diaorg tu..
akak dah selesai ek buat ujian dgn bdk2?

NuR said...
This comment has been removed by the author.
NuR said...

.: tedi :.

wah..
cik tedi dpt memahami kerenah afiq..
syabas cik tedi
hehe.. nur pun tak perasan..

NuR said...

.: imanshah :.

rasa besh pula ngajar bdk sekolah rendah ni
bila dah masuk menengah dah lain perangainya..

NuR said...

.: chekgu Bh :.

hehe..
si afiq nak cuti la tu cikgu
atau kata lainnya mengada-ngada..

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa