26 January 2012

"I asked Allah for strength & Allah gave me difficulties to make me strong, I asked Allah for wisdom & Allah gave me problems to solve, I asked Allah for courage & Allah gave me obstacles to overcome, I asked Allah for love & Allah gave me troubled people to help, I asked Allah for favours & Allah gave me opportunities.... Maybe I recieved nothing I wanted, but I received everything I needed."



hajat hati nak update blog seminggu sekali tapi akhirnya berminggu sekali jadinya.


salam semua..



apa khabar?



berkaitan dengan 'qoute' di atas. seringkali kita mohon yang terbaik dan apa yang kita nak dari Allah. adakalanya dimakbulkan. ada masanya tidak. kita kecewa, hasil dari doa yang tidak dimakbulkan. Allah tahu apa yang kita perlukan. sedangkan kita tahu apa yang kita nak. perlu dan nak adalah benda yang berbeza jika diteliti sedalamnya.

mungkin sekarang Allah nak cikgu ribena ni kuat. sebab tu diberi ujian demi ujian. memanglah pada mulanya tu kenapa dan mengapa je yang terkeluar dari mulut. tapi selepas muhasabah diri baru tersedar sedikit demi sedikit.

untuk memujuk hati menerima ketentuan pun satu hal. kadang-kadang seperti dapat berfikir di atas garisan logika. tapi bila sebaliknya, aduh sangat mencabar. pujuk orang nampak lagi senang dari diri sendiri rupanya. yelah, sebab kita ada kemahuan yang ingin kita capai. tahap kecewa tu bukan kepalang.

mahu atau tidak kita kena selalu berbaik sangka dengan perancangan Allah, qada' dan qadar. ketentuan, ayat paling mudah difahami.

bersabarlah wahai hati yang membaca dan teruskan berdoa.

1 kesan jari:

Anonymous said...

salam..

banyakkan sabar...dugaan ada di mana-mana..moga dirahmati Allah SWT..

lama tak singgah sini..

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa