22 October 2011

Ceritera Kembara Posting

penantian selama 4 bulan terjawab akhirnya pada 18 oktober 2011. nur ditempatkan di negeri Pahang. diberi masa hanya 2 hari untuk melapor diri di JPN Pahang dan setelah itu baru diberitahu selebihnya. rasa lega sebab dapat menempatkan diri satu negeri dengan suami. namun keseronokan bertukar menjadi kekalutan pada 20 oktober 2011.

hari di mana nur mengetahui status sebenar. tempat yang diberikan agak jauh dengan suami. terkedu di saat membaca watikah pelantikan. berita itu disampaikan kepada suami melalui sms. banyak sms diterima dari kawan-kawan dan juga keluarga yang menunggu status terkini dari nur. masing-masing terutama keluarga berkata, "jauhnya..."

selesai saja taklimat, terus pulang bersama suami ke rumah di kuantan. suami tanya nur, "nak pergi atau tidak?" nur buntu saat itu. meleleh airmata. timbul juga di hati patutkah aku tolak. tapi ligat berfikir risiko dan kesudahan hidup kalau nur tolak tawaran ni. dah berusaha sebelum ni, takkan nak dilepaskan macam tu saja.

saat itu ayah menelefon suami. abis je cakap, suami kata, "gi mandi, kita pegi sana.."

dengan keadaan emosi yg tak berapa stabil, perjalanan diteruskan. hujan lebat sangat. tapi kena juga teruskan disebabkan pukul 9 pagi keesokannya kena melapor diri di ppd. diberitahu perjalanan mengambil masa 3 jam. tetapi menjadi 4 jam lebih. kami salah amik jalan. melalui bukit, jalan bengkok-bengkok.. ternampak pula tanda AWAS TANAH RUNTUH. aduh! kepala ligat berfikir. bagaimana suami nak datang tengok nur seminggu sekali kalau keadaan sebegini rupa. siap berpesan kepada suami, kalau waktu malam jangan datang. datang masa hari siang.

dengan perjalanan yang lama dan mungkin juga sebab hujan lebat maka perjalanan menjadi lama dan lambat. tengok meter minyak pun ada lagi sikit. nur berdoa dalam hati agar jumpa Petronas yg dimaksudkan. suami ada bertanya kepada orang di situ. "jumpa Petronas masuk kanan.." maka, bila nampak je petronas hati rasa lega. akhirnya keta dapat diisi dengan minyak dan jumpa landmark tu.

suami kata, "kita kena ikut abang yg bawa keta kancil tu. dia akan tunjukkan kita hotel." alhamdulillah, dalam kesulitan begini Allah kirimkan bantuan. abang rozi, sangat baik. tunjukkan kami hotel, ppd dan juga sekolah nur nanti. walaupun tak nampak secara jelas tapi lebih baik dari kami pusing ke sana ke mari. abang rozi ada pesan kalau hotel penuh bagitau dia. baiknya hati hamba Allah ni. moga Allah berikan rahmat dan murahkan rezekinya. 3 hotel yang berhampiran 1 je yang tak penuh. pelik juga, ada apa di daerah ni sampaikan hotel pun penuh...






bersambung ......






0 kesan jari:

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa