28 March 2011

Sticker oh sticker

memandangkan bukan senang nak lapang macam ni. jadi nur amik kesempatan nak update blog. keje tu ada. tapi 'put aside' kejap.

dah lama rasanya tak bercerita tentang kanak-kanak ribena. tadi masa mengajar kanak-kanak ribena 4 Dee. masa tu English. buat group work. mereka kena gabungkan ceraian-ceraian perkataan dan disusun menjadi 5 ayat. kelas 4 Dee ni ada 2 orang budak pemulihan. mereka ni selalunya akan diam. tapi akan aktif bila buat kerja kumpulan. cuma untuk subjek muzik diaorg berdua ni akan lebih aktif dari waktu subjek English.

udin dan tarmizi ni diletakkan juga dalam kumpulan. tapi berlainan. tarmizi ok. cuma si udin ni tiba-tiba je menangis. rupanya dimarahi oleh aiman. kawan diaorg ni cerita, "teacher tau tak aiman kata si udin ni lembab. buat keje pun tak tahu. kenapa nak masuk kumpulan."

ish.. patutla nangis. padahal sebelum ni kawan baik kot.

bila ditanya aiman, "dia memang macam tu teacher. selalu tak datang sekolah. macam mana nak pandai."

adoi.. lagi la demotivated budak tu.. masa tu pujuk la si udin untuk join kumpulan tu dan bagi motivasi kepada yang lain untuk bekerjasama dengan dia. kesian la pulak. nak buat macam mana. dah dilahirkan dan mempunyai kekurangan di situ.

pastu terfikir sesuatu...

"siapa yang bekerjasama dengan baik, cakap dalam bahasa inggeris, bincang nak selesaikan jawapan tu akan diberi sticker. nak tak?"



"nakkkkkkkkk!!"

terdengar si aiman kata pada udin. "me help. you help.."

udin pun terus angguk kepala.

haha..jadila. dari tak cakap terus English tu..

nota pendek si merah jambu:
hebatnya penangan sticker ye...



2 kesan jari:

ummu said...

assalamualaikum teacher
he he,anak saya yg darjah 1 pun suka sangat kalau dapat hadiah sticker.kanak-kanak kan teacher, keletah mereka ada kala menghiburkan ada kala menguji kesabaran

white rose said...

sama la dgn sy...
pantang offer stiker, terus buat keje elok2...

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa