13 September 2010

RaYa PaDa SaYa

aidilfitri disambut secara sederhana.
ditemani bonda, keluarga kakak dan malamnya dgn abg.
mungkin tak terasa kemeriahan bila tak semua bilangan ada bersama di hari raya.
bersyukur apa adanya.
cuma kemeriahan raya terasa seperti hari biasa.
tidak dirasai sangat.
pergi ke masjid.
berbaju baru.
memberi tahu diri bahawa itu hari raya.

aktiviti raya tetap berlaku di mana pulang ke kampung arwah ayahanda dan bonda tercinta.
ziarah kubur ayahanda.
tersedu, sebak di situ.
andainya dia ada, pasti meriah.
memegang batu nisan.
bermonolog di dalam hati.
mohon agar ayahanda dengar.
memberitahu anaknya kini sedang mengejar impian yg dicita dulu.
memberitahu anaknya berusaha membaiki keputusan yg dulunya hancur.

"abah... jalan yg adik lalui tak selurus adik beradik lain. tapi berkat doa mak dan adik beradik.. adik mampu berdiri di tempat sekarang. kalau abah ada, pasti abah gembira kan? maafkan adik jika keputusan dulu buatkan abah kecewa."

sebak.

pertama kalinya tiada nasi tomato seperti tahun2 sebelumnya.
pertama kali juga berlaku selama hidup ni.
bonda kata, tak payah buat hari pertama tu.
bila tiba hari kedua...
pun begitu juga..
entah kenapa nasi tomato memberi erti tersendiri buat diri ni..
terasa eksklusif dan ada nilai sentimental bila dihidangkan pada hari raya.

sedih sendiri.

sensitif kan?



8 kesan jari:

sumpit said...

kenapa lak nasi tomato?

selalunya kalo raya orang cari lemang ker, ketupat ker... nasi tomato kan senang dapat jer
Berkawan Jom

ber_u_wang said...

selamat hari raya...

white rose said...

huhu...
sedeynye...

sabar ye...nur wat la sendiri nasi tomato tu...
pengubat jiwa lara nur jugak

joegrimjow said...

dah lama xupdate ni

patungcendana said...

salam aidilfitri untuk kau, maaf zahir batin. :-)

blueCITY® said...

salam nur,
selamat hari raya maaf zahir batin gak
maaf, baru sekarang dapat bertandang, byk prob la pulak, hukhyuk...
terharu baca cerita nur

semoga nur terus bahagia dan ceria
jaga diri selalu

xoxo

bolehngeblog said...

punten...permisi,

mau ngajak tukeran link (blogroll/blog list) nih...blog kamu sudah agak lama saya pasang di blog saya,
yuk tukeran link juga...(tujuannya sih pingin punya backlink segunung..hehheheh)

trims,
salam

bolehngeblog said...

punten...permisi,

mau ngajak tukeran link (blogroll/blog list) nih...blog kamu sudah agak lama saya pasang di blog saya,
yuk tukeran link juga...(tujuannya sih pingin punya backlink segunung..hehheheh)

trims,
salam

Hak Milik KeKaL NuR si CiKGu RiBeNa